هدية من مجهول الجزء الخامس

هدية من مجهول الجزء الخامس ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

وفجأة النور قطع ..صوّت بسرعة وجريت عشان أفتح الباب … بس فجأة لاقيت إيد مسكت أيدي وحد بيقولي:
…… مالك يا شهد بتصوتي ليه
كان صوت ماما … قلت لها برعب :
….. ماما … أنتِ دخلتي هنا امتى …
قالت لي:
…. لسا داخلة حالا على صويتك. .. من امتى و أنتِ بتخافي من الضلمة

قلت لها بتوتر:
….. مين قالك إني خايفة … أنا بس اتخضيت
وف ثواني النور جي…. ماما طلعت برا الأودة وهي بتقول :
…. مش عارفة امتى هيبطلوا يقطعوا النور علينا كدا …
ماما عندها حق أنا ليه اتخضيت بالشكل ده … أنا فعلا متعودة على قطع النور .. والأيام دي بالذات النور بيقطع يوميا …. بس برضه هي ماتعرفش كل حاجة… ماتعرفش إن في حد متابعنا والله أعلم هو إنسي ولا جني ..
تاني يوم روحت الشغل وأنا مرهقة على الآخر .. كان واضح جدا عليّ الأرق والتعب ..هبة زميلتي قربت مني وقالت:

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

…مالك يا شهد أنتِ تعبانة ولا إيه
قلت لها بعدم تركيز :
… دماغي هتنفجر يا هبة .. الصداع هيموتني
قالت لي :
….. طيب أنا هطلب لك قهوة عشان تفوقي كدا وتركزي ده اليوم لسا ف أوله
وف خلال ثواني القهوة كانت عندي .. أصل احنا عندنا بوفيه ف نفس البرج اللي فيه العيادة … بعد ما شربت القهوة حسيت بشوية تركيز … اتصلت ب لميا عشان احكيلها اللي حصل امبارح …مش قادرة استنى لغاية لما اروّح بليل …. حكيت لها كل اللي حصل بالتفصيل … قالت لي بضحك :
…. ابن اللاعيبة استنى لغاية لما مشيت عشان يبعتلك … ده عفريت ناصح أوي

قلت لها بخوف :
…. شكله كدا عفريت بجد يا بت يا لميا.. أنا خايفة يكون الجن العاشق ده اللي بيقولوا عليه
قالت لي :
….. وتخافي ليه … هما البني أدمين يعني اللي عدلين أوي. .. بالعكس ده أنا شايفة إنك محظوظة وجدا كمان

قلت لها بعدم فهم :
…. قصدك إيه
قالت لي :
….. قصدي إنك لازم تستغلي الموضوع ده على قد ما تقدري … مش هو قالك ف الجواب أنتِ بس اتمني…. خلاص اتمني يا ستي وخليه يحقق …… عيشيلك يومين واستمتعي بالحياة بقا
قلت لها بصوت واطي :
….. بس ده بيجيب لي حاجات مسروقة
قالت لي بتحدي :
….. لا أنتِ اللي اتمنيتي العقد عشان كدا جابهولك …. جربي كدا تتمني حاجة تانية ونشوف هيحصل إيه. …وهنروح بعيد ليه خليه يعالج أبوكِ التعبان ده
قلت لها:
….. تصدقي صح أنا هخليه يحجز لي عند الدكتور
ضحكت وقالت :
…. هتفضلي طول عمرك فقرية …. يا بنتي مش أبوكِ أصلا محتاج عملية كبيرة … خليه يدفعلك فلوسها وتعمليهاله وتخلصي بقا من الأدوية والمسكنات ووجع القلب ده كله

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

فعلا لميا عندها حق … مش أنا وافقت أدخل اللعبة دي من البداية يبقى لازم استفاد منها على أكمل وجه….ومفيش أهم من عملية بابا دلوقتي … والعملية غالية جدا عليّ … استحالة أقدر اجمع تكاليفها ولو بعد 100 سنة ..والعقد كمان استحالة ابيعه دلوقتي …. الشرطة مش هتعدي الموضوع بالبساطة دي …
روّحت الليلة دي وأنا مقررة إني هرد على الرسايل بالكلام ده ….. مش هو قالي اتمني وأنا أنفذ ….. أنا بقا هتمنى وأشوف. ….

وأول لما وصلت دخلت الأودة وقفلت الباب عليّ…. مسكت الفون واستنيت الرسالة اللي بتيجي لي من رقم خاص ….ياترا ليه بتتبعت من رقم خاص … ليه خايف يعرفني رقمه هما العفاريت بيخافوا … إيه اللي أنا بقوله ده كمان… هما العفاريت أصلا معاهم تليفونات وف ثواني وصلت الرسالة المتوقعة …. رسالة مكتوب فيها :

…. وحشتيني
مش عارفة ليه فرحت … أنا عارفة إنه هبل مني بس ده كان احساسي وقتها … أول مرة أصلا حد يهتم بيّ ويشيل همي … أنا دايما اللي بشيل الهموم والمصايب كلها
كتبت له :
….. شكرا
رد وكتب لي :
…… حلوة شكرا برضه مش وحشة ..قوليلي بقا يا ستي عايزة تعملي عملية باباكِ امتى
اتصدمت للحظات… بس بيني وبين نفسي قلت عادي يا بت ماتخافيش ده عفريت … يعني يقدر يعرف كل حاجة …. كتبت له :
…. ف أسرع وقت وبجد هكون ممتنة ليك جدا
كتب لي :
…… بس ف حاجة مهمة لازم تعرفيها .. أنا مش عفريت يا شهد

اترعبت أوي من كلمته …. هو لو مش عفريت هيكون إيه. .. شيطان … كتبت له :
…. اومال أنت إيه. .. وازاي بتقدر تعرف بسهولة كل اللي بفكر فيه
كتب وقال :
…. الكلام ده ما ينفعش يتقال ف رسالة .. إيه رأيك نتقابل بكرة ونتكلم … يتبع
الجزء السادس من هنااااااااااااااااااا

About admin

Check Also

اليوم.. آخر موعد لطلاب الثانوية العامة 2021 للتقديم بكلية الشرطة

كتب- منة عبدالرحمن: ينتهي اليوم الخميس، موعد التقديم على كلية الشرطة، للحاصلين على الثانوية العامة …

Leave a Reply

Your email address will not be published.