الجزء الخامس والاخير

الجزء الخامس والاخير ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

اهو ف الكيسة دي…. اعمل إيه ما أنا انشغلت معاكِ باللي حصلك النهاردة
أخدت العلبة بسرعة وفتحتها … لاقيت جواها نفس العلبة القطيفة وخط تليفون … فتحت العلبة القطيفة بسرعة لاقيت جواها ورقة مكتوب فيها ….

عجبني تصرفك أوي النهاردة … أيوة كدا اجمدي. .. أنا بعتلك خط جديد عشان أعرف أتواصل معاكِ … مين عالم ممكن تليفونك يكون متراقب …. شغلي الخط ده واستني مني رسالة … وصح أنا بعتْ الطرد عند صاحبتك عشان عارف إن الشرطة كان ممكن تيجيلك ف أي وقت …..
بصيت للمياء وأنا مرعوبة وقلت لها : هو ف عفاريت بتبعت طرود. …

لمياء قالت لي بلهفة : شغلي الخط بسرعة خلينا نعرف أصل الحكاية. ….
شغلت الخط واستنيت أنه يبعت … بس مفيش حاجة وصلتلي…. فضلنا قاعدين أكتر من ساعة وبرضه مفيش حاجة اتبعتت… لمياء قالت بزهق :أنا همشي بقا ومتقلقيش حاجتك ف الحفظ والصون … بكرة هعدي عليكِ بعد ما ترجعي من الشغل … أنا متاكدة أنه هيبعت لك ف أي وقت…

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

كنت مستغربة جدا لهفة لمياء … الوضع مخيف جدا وهي واخدة الموضوع ببساطة غريبة … بس بصراحة هي لمياء كدا طول عمرها …. بتعشق المواضيع المجهولة وتموت ف حل الألغاز. … بس ده مش لغز عادي … ده أي غلطة ولو بسيطة هتودينا ورا الشمس…..
فُقت على صوت رسالة من الخط الجديد … مكتوب فيها :

….. أخيرا مشيت … رغاية أوي لمياء دي بس لذيذة
حسيت برعشة ف جسمي كله …. ازاي عرف أنها مشيت … وازاي أصلا عرف أنها كانت عندي .. رميت التليفون بعيد عني وفضلت قاعدة مكاني وأنا مرعوبة …. و فجأة سمعت صوت رسالة تانية … كنت مترددة جدا …. أشوفها ولا لأ. .. الخوف مسيطر عليّ … مسكت الفون وقربته مني وأنا برتعش ….. فتحت الرسالة والصدمة كانت لما قريت اللي مكتوب فيها :

أنتِ خايفة كدا ليه …. أنا قريب جدا منك ..اطمني … اوعي تخافي أبدا وأنا جنبك … بس ممكن تفردي شعرك عشان بحبه مفرود … بلاش تلميه بالشكل ده …

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

رميت التليفون بسرعة …. أنا فعلا شعري ملموم. .. طب ده مين وعرف إزاي. .. كنت حاسة إن ف حد معايا ف الأودة …. حاسة بنفّس قريب مني جدا …. عايزة انزل من السرير ومش عارفة …. وفجأة النور قطع …صوّت بسرعة وجريت عشان افتح الباب … بس فجأة لاقيت إيد مسكت أيدي وحد بيقولي ……………………………..

وفجأة النور قطع ..صوّت بسرعة وجريت عشان أفتح الباب … بس فجأة لاقيت إيد مسكت أيدي وحد بيقولي: مالك يا شهد بتصوتي ليه
كان صوت ماما … قلت لها برعب :
ماما … أنتِ دخلتي هنا امتى …
قالت لي:لسا داخلة حالا على صويتك. .. من امتى و أنتِ بتخافي من الضلمة

قلت لها بتوتر:مين قالك إني خايفة … أنا بس اتخضيت
وف ثواني النور جي…. ماما طلعت برا الأودة وهي بتقول : مش عارفة امتى هيبطلوا يقطعوا النور علينا كدا …
ماما عندها حق أنا ليه اتخضيت بالشكل ده … أنا فعلا متعودة على قطع النور .. والأيام دي بالذات النور بيقطع يوميا …. بس برضه هي ماتعرفش كل حاجة… ماتعرفش إن في حد متابعنا والله أعلم هو إنسي ولا جني ..

تاني يوم روحت الشغل وأنا مرهقة على الآخر .. كان واضح جدا عليّ الأرق والتعب ..هبة زميلتي قربت مني وقالت: مالك يا شهد أنتِ تعبانة ولا إيه
قلت لها بعدم تركيز : دماغي هتنفجر يا هبة .. الصداع هيموتني
قالت لي : طيب أنا هطلب لك قهوة عشان تفوقي كدا وتركزي ده اليوم لسا ف أوله

وف خلال ثواني القهوة كانت عندي .. أصل احنا عندنا بوفيه ف نفس البرج اللي فيه العيادة … بعد ما شربت القهوة حسيت بشوية تركيز … اتصلت ب لميا عشان احكيلها اللي حصل امبارح …مش قادرة استنى لغاية لما اروّح بليل …. حكيت لها كل اللي حصل بالتفصيل … قالت لي بضحك : بن اللاعيبة استنى لغاية لما مشيت عشان يبعتلك … ده عفريت ناصح أوي

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

قلت لها بخوف :شكله كدا عفريت بجد يا بت يا لميا.. أنا خايفة يكون الجن العاشق ده اللي بيقولوا عليه
قالت لي : وتخافي ليه … هما البني أدمين يعني اللي عدلين أوي. .. بالعكس ده أنا شايفة إنك محظوظة وجدا كمان
قلت لها بعدم فهم :قصدك إيه

قالت لي : قصدي إنك لازم تستغلي الموضوع ده على قد ما تقدري … مش هو قالك ف الجواب أنتِ بس اتمني…. خلاص اتمني يا ستي وخليه يحقق …… عيشيلك يومين واستمتعي بالحياة بقا
قلت لها بصوت واطي : بس ده بيجيب لي حاجات مسروقة

قالت لي بتحدي : لا أنتِ اللي اتمنيتي العقد عشان كدا جابهولك …. جربي كدا تتمني حاجة تانية ونشوف هيحصل إيه. …وهنروح بعيد ليه خليه يعالج أبوكِ التعبان ده
قلت لها:تصدقي صح أنا هخليه يحجز لي عند الدكتور

ضحكت وقالت : هتفضلي طول عمرك فقرية …. يا بنتي مش أبوكِ أصلا محتاج عملية كبيرة … خليه يدفعلك فلوسها وتعمليهاله وتخلصي بقا من الأدوية والمسكنات ووجع القلب ده كله

فعلا لميا عندها حق مش أنا وافقت أدخل اللعبة دي من البداية يبقى لازم استفاد منها على أكمل وجه ومفيش أهم من عملية بابا دلوقتي والعملية غالية جدا عليّ استحالة أقدر اجمع تكاليفها ولو بعد 100 سنة ..والعقد كمان استحالة ابيعه دلوقتي الشرطة مش هتعدي الموضوع بالبساطة دي روّحت الليلة دي وأنا مقررة إني هرد على الرسايل بالكلام ده مش هو قالي اتمني وأنا أنفذ أنا بقا هتمنى وأشوف.

وأول لما وصلت دخلت الأودة وقفلت الباب عليّ…. مسكت الفون واستنيت الرسالة اللي بتيجي لي من رقم خاص ….ياترا ليه بتتبعت من رقم خاص … ليه خايف يعرفني رقمه هما العفاريت بيخافوا … إيه اللي أنا بقوله ده كمان… هما العفاريت أصلا معاهم تليفونات وف ثواني وصلت الرسالة المتوقعة …. رسالة مكتوب فيها : وحشتيني

مش عارفة ليه فرحت … أنا عارفة إنه هبل مني بس ده كان احساسي وقتها … أول مرة أصلا حد يهتم بيّ ويشيل همي … أنا دايما اللي بشيل الهموم والمصايب كلها
كتبت له :شكرا

رد وكتب لي :حلوة شكرا برضه مش وحشة ..قوليلي بقا يا ستي عايزة تعملي عملية باباكِ امتى

About admin

Check Also

مجانا لأسبوعين.. أهم أنواع حسابات التوفير في بنكي الأهلي ومصر

مجانا لأسبوعين.. أهم أنواع حسابات التوفير في بنكي الأهلي ومصر

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *